top of page

ביטוח ונהלי בטיחות לעבודה נכונה על פיגומים

פיגומים נועדו לאפשר עבודה נוחה בגובה, וליצור סביבת עבודה נוחה באתרי בנייה משלל סוגים – לא משנה מה המבנה המוקם, כנראה תמצאו סביבו פיגומים מסוג כזה או אחר. אבל, כמו כל עבודה בגובה, עבודה על פיגומים טומנת בחובה סכנה מסוימת, ולכן השימוש בפיגומים חייב להיות זהיר וקפדני. עבודה נכונה לפי כללי הבטיחות של הענף יכולה ליצור סביבת עבודה נוחה, קלה ובטוחה, ולכן חשוב שכולם יכירו היטב את כל הנהלים.

לפני שניכנס לכללי הבטיחות, ננסה בכלל להסביר מה כוללת עבודה על פיגומים, למה היא נחשבת למסוכנת כל כך, ואיך למזער את הסכנות כמה שיותר.


פיגום אלומיניום נייד
עבודה על פיגום אלומיניום נייד

מה כוללת עבודה על פיגומים

פיגומים ניידים הם בעצם צינורות אלומיניום או ברזל המחוברים יחד עם משטחי עץ או אלומיניום כדי ליצור מעין רשת, שעוטפת את הבניין מבחוץ, כך שניתן יהיה לעבוד על כל חלק וחלק מהמעטפת החיצונית של הבניין. כאמור, עבודה על פיגומים מתבצעת בגובה, ולכן יש בה תמיד סכנה מסוימת מפני החלקה ונפילה – מה שעלול לגרום לא רק לפציעות קשות, אלא אפילו למוות.

חוץ מהגובה שמהווה אתגר, כמובן שהעבודות על הפיגומים דורשות התנהלות עם ציוד בנייה, פינוי פסולת, ולבישת ציוד מגן מתאים (גם עבור ביצוע העבודות עצמן וגם עבור ההגנה מפני נפילה). השילוב של כל הדרישות האלה עם עבודה בגובה הופך את החשש מתאונות למובן: מדובר בסיכון גדול, אבל איך ניתן בכל זאת לצמצם אותו כמה שיותר?


כלל בטיחות ראשון: שימוש נכון בפיגומים – ושימוש בפיגומים הנכונים

הדבר הראשון שיעזור לכם לשמור על סביבת עבודה בטוחה הוא שימוש בפיגומים בצורה ולמטרה שלשמה הם נועדו. כך לדוגמא, פיגום מסוים שיכול לשאת משקל מסוים, לא יועמס ביותר מכך כדי למנוע סכנת התמוטטות, והרכבת הפיגום צריכה להיות מושלמת כדי לשמור על שיווי משקל מאוזן במשך כל השימוש. עבור כל פיגום שאתם רוכשים או משכירים, חשוב שתדאגו לברר גם את כל הנחיות הבטיחות הנדרשות, ותקפידו על עמידה בהן; וכמובן חשוב מאוד לבצע את ההתקנה ואת ההכנה להתקנה באופן היסודי ביותר.

עוד חלק חשוב בעבודה עם פיגומים הוא רכישתם או השכרתם מקבלן מורשה ואמין. התעקשות על עבודה עם קבלנים מוכרים תבטיח לכם שכל הפיגומים עברו בקרת איכות וקיבלו אישור בידי מהנדס. פיגומים שלא עברו בדיקה על ידי מהנדס מוסמך לא רק יכולים לסבך אתכם משפטית, אלא גם להוות סכנת חיים של ממש עבור העובדים שלכם.


כלל בטיחות שני: תדרוך נכון של העובדים

לאחר שווידאתם את בטיחותם של הפיגומים, וביררתם את ההנחיות לעבודה נכונה על כל אחד מסוגי הפיגומים, חשוב שגם העובדים שלכם יהיו מתודרכים בהתאם. לפני כל פרויקט, יש לתדרך את כל העובדים שלכם מה הדרך הנכונה לעלות ולרדת מהפיגומים, איזה ציוד עליהם להרכיב כדי לעבוד בגובה, ומה הם שאר נהלי הבטיחות שיש לפעול על פיהם (שעלולים להשתנות בהתאם לגובה הפיגומים, סוג הפיגומים וכו').

הכשרה מקיפה בנושא תמנע מהעובדים שלכם תאונות מצערות, ולמרות שהיא לוקחת זמן, לטווח הארוך תגלו שהעניין אפילו יאפשר לכם להנות מעובדים זריזים ויעילים יותר.


כלל בטיחות שלישי: תחזוקה ואבטחה נכונה

גם לאחר תדרוך העובדים ותחילת העבודה, תשומת הלב שניתנת לבטיחות חייבת להיות גבוהה. חשוב לבדוק באופן תדיר את מצב הפיגום, את אבטחתו ואת השמירה עליו. ודאו עם המהנדס שלכם (או עם מישהו מטעמו) שמתבצעות בדיקות תקינות באופן תדיר, ושמרו על אותה רמה של פיקוח במשך כל הפרויקט. חשוב לזכור שהפיגומים נמצאים בשימוש תמידי, ולכן גם אם הם הורכבו בצורה מושלמת, קיים הסיכוי שהחיבורים יתרופפו או שמעקות ישברו.

פרט נוסף שיעזור לכם לאבטח את הפיגום הוא הקפדה על הסדר. פעמים רבות העובדים שלכם יעלו על הפיגומים עם ציוד – חשוב שהכבלים והכלים לא יסתבכו להם ברגליים או יפריעו להם בעבודה, ולכן הדגישו בפניהם את החשיבות של שמירה על ציוד מסודר ומאורגן בשולי הפיגום.


כללים נוספים שחשוב לזכור

למרות שנדמה שכבר כיסינו הכל – ואכן עברנו על הנקודות העיקריות והחשובות ביותר בעבודה על פיגומים – הנה עוד כמה נקודות קריטיות שיש להקפיד עליהן בעבודה על פיגומים.

· לבישת ציוד בטיחות מתאים – אסור בתכלית האיסור להתפשר על כך! ודאו תמיד שכל העובדים שלכם לובשים קסדת בטיחות, מבצעים עבודות בגובה תוך כדי חיבור לרצועות בטיחות, נועלים את הנעליים המתאימות ועוד. מדובר בעניין שיכול להציל חיי אדם ולכן אי אפשר לזלזל בחשיבותו.

· שימוש במעקים – אם הפיגום נמצא בגובה של 3 מטרים ומעלה, עליו חייבים להיות מורכבים שלושה מעקי בטיחות בכל זמן נתון. אם יש צורך להסירם כדי להעביר ציוד או כדי לפנות פסולת, עשו זאת בזריזות והרכיבו אותם חזרה באופן מידי (שימו לב שאין להניח ציוד על המעקים!).

· חישוב נכון של העומס – הנקודה הזו כבר הוזכרה, אבל חשוב שכאשר אתם מתכננים את העומס שבו הפיגום יכול לעמוד, תכללו לא רק את משקלם של העובדים אלא גם של הציוד, של פסולת הבנייה, ושל משתנים נוספים (כמו ברזנט לדוגמא, שלעיתים קרובות משמש לשמירה על פיגומים מפני פגעי מזג האוויר).


שמירה על כל הוראות הבטיחות האלה תבטיח לא רק עבודה בטוחה ונעימה יותר, אלא גם יש בכוחה להציל חיים.

אם אתם מחפשים פיגומים ניידים איכותיים, בטיחותיים ובמחיר משתלם, הגעתם למקום הנכון. צרו קשר עוד היום עם נתנאל פיגומים, ואנו נשמח להעניק לכם הצעת מחיר מותאמת אישית לצרכים שלכם – בין אם אתם צריכים פיגומים להשכרה או למכירה, אצלנו תוכלו למצוא את המחיר המשתלם ביותר ואת המוצר באיכות הגבוהה ביותר שיש בשוק.

bottom of page