top of page

ריתוך מערכות בטיחות מברזל

כל מי שבחייו הפך אחראי על אתר בניה, מכיר את דפיקות הלב המואצות וחוסר השקט המתפשטים בגוף שעה שמנהל העבודה רואה את העובדים שלו עולים לעבודה בגובה. לצערנו, לאורך שנים לא מעטות, אנחנו רואים איך רשלנות בענף הבנייה, הביא לפציעות ואף למוות של עובדים, אשר כל חטאם היה כי ביצעו את מלאכתם כפי שהורו להם לעשות. בדיוק בגלל זה, התקנות של משרד השיכון קובעות באופן חד משמעי, כי עבודה בגובה חייבת להיעשות תוך שימוש במכשור מתאים וכי יש להתקין פיגומים באתר הבנייה, לצורך בניה בגובה. אמנם, שנים רבות נהוג היה לבנות את הפיגומים בעץ. אבל, אנחנו יודעים כי מדובר על חומר לא חזק דיו וכי טעויות רבות עלולות להביא לתאונות אותן אנחנו מבקשים למנוע. במאמר הבא נדבר על פיגומים עשויים אלומיניום ומתכות אחרות. נדבר על סוגים שונים של אמצעים לעבודה בגובה ואיך אפשר להתאים את העבודה במפעל לצרכים של העובדים באתר הבנייה.

כמה מילים על הסוגים השונים של אמצעי הבנייה בגובה

פיגומים הוא שם כולל לסוגים שונים של מבנים, אשר מותקנים כדרך ארעי באתר הבנייה, במטרה לקדם את העבודה באופן מקצועי ובטוח. הסוג הנפוץ ביותר של פיגומים, אלו פיגומים העשויים בטבעות סביב המבנה ומחוברים במדרגות המובילות את העובדים בין השלבים השונים של הפיגום. מה שמכנים אותו 'פיגום זקיפים' בדרך כלל, נראה מעקה בטיחות עוטף את המבנה הזמני כולו, כאשר המטרה המרכזית היא לבנות קונסטרוקציה שתעמוד במשקל של העובדים עצמם ושל הציוד בו הם משתמשים לצורך ביצוע העבודה עצמה.

אבל, למרות הפופולאריות של פיגומים מהסוג הזה, ישנם סוגים נוספים. למשל, פיגום שלוח, מיועד למבנים בהם עדיין לא נבנו הקירות, כלומר, הפיגום לא ממוקם בחלק החיצוני של המבנה, אלא, הבסיס שלו נמצא בתוך הקונסטורקציה עליה אנחנו עמלים כעת. פיגום תלוי, הוא משטח עבודה התלוי על קיר המבנה אותו בונים כעת והיתרון שלו הוא בכך שאנחנו לא צריכים קרקע יציבה וכן הלאה.

בכל פעם מחדש עלינו לקחת בחשבון את המשתנים באתר הבנייה ולהתאים את העבודה שלנו לצרכים בשטח. הדבר נכון גם כאשר אנחנו בוחרים לרתך את אמצעי הבטיחות בברזל ומתכת.

איך מייצרים מערכות בטיחות במתכת

הדבר די דומה לעבודה בעץ. ראשית, אנחנו צריכים תכנית עבודה מסודרת. בזמן הזה, נכיר לעומק את המשתנים בתא השטח, ננסה להבין מה הצרכים של הקבלן ושל מנהל העבודה ונקבע את גודל העבודה בהתאם למשתנים הללו. ההבדל המרכזי הוא בכך שבמקום לחבר קרשים אלו אל אלו, באמצעות ברגים ומסמרים, אנחנו יכולים לבצע עבודת ריתוך שתהפוך את המבנה כולו חזק יותר.

מי שלא מכיר את התחום, ריתוך הוא תהליך בו אנחנו מחממים שני חלקים עשויים מתכת ומחברים אותם ביחד. כמובן, חשוב מאוד להפקיד את העבודה בידי איש מקצוע מנוסה, זאת כדי להבטיח כי הקונסטרוקציה הסופית, תשמש בתור מבנה יציב ואיתן, ללא נקודות תורפה מסוכנות.

אנחנו צריכים לקחת בחשבון את סוג המתכת בו אנחנו משתמשים. מצד אחד, אנחנו רוצים לבחור במתכת קלה, כזו שאפשר יהיה לשנע באמצעות גלגלים בלי בעיה. מהצד השני, אנחנו חייבים לקחת בחשבון את המשקל והעומס של העובדים והציוד על הקונסטרוקציה הסופית. אתם לא צריכים להגיע לנוסחה המדויקת בכוחות עצמכם, כל עוד אתם משתפים פעולה עם אנשי מקצוע מנוסים.

אפשר להשתמש במבנים הללו גם בפעם הבאה

כל מנהל עבודה יודע כי פיגום עשוי עץ בו השתמשנו פעם אחת, לא ישמש אותנו בפעם הבאה. משום שהעץ לא יעמוד בעומס נוסף בהמשך ויהיה קשה מאוד לבנות ממנו מבנה חדש. לעומת זאת, אם נבחר במסלול של ריתוך בברזל, הרי שנוכל לשמור על המערכות הללו גם למשימות הבאות. כך שלא רק נבטיח כי העובדים יעבדו בסביבת עבודה בטוחה ככל הניתן, אלא, גם נביא בהמשך לחיסכון משמעותי לקבלן עצמו.


נכתב ע"י: יעקובוביץ חיים כרסום וחריטה ממוחשבים בע"מ

bottom of page